Putarski humanizam i renesansa
Surova autoritativna vladavina
crkvene institucije, predstavnika jedine opcije za izbavljenje iz teškog
ovozemaljskog života, u XIV veku budi
ideje čiji se stavovi mogu više približiti ljudskoj prirodi. Humanizam je bio
evropski renesansni kulturni i filozofsko-naučni pokret koji je težio
obrazovanju ličnosti po antičkim uzorima. Smatralo se da proučavanje starih pisaca i usvajanja novih misli
usavršava i oplemenjuje čoveka, pa su to proučavanje nazvali čovečanskom
naukom, te je po tome i čitav novi pokret nazvan humanizam. Humanizam je stavio
naglasak na najviši razvoj čovekovih vrlina, uključujući kvalitete kao što su
razumevanje, saosećanje, milost, hrabrost, rasuđivanje, elokventnost i ljubav
prema časti. Zastupao je čovekovu potrebu da bude deo zajednice i aktivno
učestvuje u njoj, ali i potrebu da se iz nje izdvoji i prepusti refleksiji i
meditaciji. U samom centru humanizma leže ideje o dostojanstvu i
individualizmu. Humanistička
verovanja dala su povod za ideju o univerzalnom čoveku, poznatom kao renesansni
čovek. To bi bio neko ko je vrstan u svim oblastima znanja, po renesansnim
shvatanjima, majstor u umetnosti i slavljen u društvu. Nije čudo što se nauka
tako brzo razvijala u Italiji tokom perioda humanizma i renesanse, jer u ovoj
zemlji još uvek postoje akvadukti, kupatila, daljinsko grejanje i druga otkrića
koja potiču još iz starog Rima. Preporodu nauke možda su
najviše doprinosili svestrani, radoznali i hrabri duhovi poput Leonarda da
Vinčija. Njegove smele spekulacije , eksperimenti i inovatorstvo (uključujući
otkrića u oblasti anatomije, meteorologije, geologije i hidrologije,
konstruktorstva i tehnike) sigurno su doprineli napretku fizike i astronomije.
U renesansi je naučna misao bila visoko cenjena. Bilo je mnogo naučnika kao što je Galileo Galilej, Đordano Bruno, Nikola Kopernik, koji su bili spremni da stradaju radi nauke i istine.
Ipak, nasuprot ovoj bajkovitoj
ali realnoj istorijskoj priči, junaci naše svakodnevnice pokupili su sve
najgore karakteristike ljudskog bića ali ispeglanim i našminkanim oklopom pokušavaju
da se predstave kao vrhunski tvorci idealnog sistema upravljanja sa uzvišenim
elementima humanizma. Neke primere ovog tzv. humanizma naveo sam u ranijim postovima. U nastavku, obogatiću ovaj blog sa još jednim primerom.
Svima je poznata hvalospevna
priča dir.Milenka Cakovića, kako je on uveo takvu organizaciju sistema naplate
putarine da je organizovana pljačka praktično onemogućena. Ono što je moguće a
što njegov sistem odmah registruje i blokira, su individualni pokušaji
pojedinaca. Cakovićev sistem protiv org.krađe sastoji se iz: video nadzora (u
kabinama i van njih) kojim se kontroliše rad inkasanata, terenskih kontrolora,
ostalih radnika koji su pokriveni video nadzorom ali i samih učesnika u
saobraćaju; specifičnim radom video nadzora i višeslojnim
analitičkim obradama. Dakle, organizovana krađa je 100% onemogućena?
Da li ovakav sistem ima mane?
Naravno. Gde su (ili bolje rečeno, ko predstavlja) mane ovog ‘’perfektnog’’
sistema? Moje mišljenje je da najveći problem ovog sistema čini njegov sam
tvorac i potreba da se njemu i njegovoj organizaciji VERUJE NA REČ.
Teorijski temelj moje sumnje čini filozofska
logika da ne postoji na svetu a pogotovu u Srbiji (sa današnjim vrednosnim
sistemom), osoba kojoj treba apriori verovati u legalan rad pod okolnostima da:
sam kadrira, sam organizuje i sam sebe kontroliše! Ako tome dodamo da je ta
osoba kojoj se bez provere veruje na reč, čovek sa kriminalnom biografijom
(Milenko Caković), sumnja dobija alarmantnu težinu.
Fotografija sa ''specijalističkih akademskih studija'':
Praktični primer izloženoj teorijskoj sumnji,
predstavlja sledeći slučaj. Ukoliko je tačna navedena priča dir.Milenka
Cakovića o sistemu kontrole naplate putarine, zašto je inkasantima pod takvim strogim
okolnostima uskraćena mogućnost uvida u
Finansijski izveštaj??? Da pojasnim, Inkasanti na kraju svoje smene NEMAJU
mogućnost uvida u finansijsko zaduženje kase – ne znaju koliki im je dnevni
pazar!!! Cakovićeva logika je, da inkasanti trebaju kao i ranije da naprave specifikaciju predatog
novca a da za tačnost dalje obrade ne gaje nikakve sumnje (?!) Dakle, opet treba da se pokloni poverenje
Cakovićevom sistemu? Šta se dešava? Inkasanti često dobijaju naloge za uplatom
ostvarenog manjka u pazaru, koji je komisijski utvrđen (a kako bi drugačije?),
a za osporavanje istog nemaju nikakve mogućnosti, jer oni uopšte i ne znaju za
koliko ih kasa duži !!!
Naravno da su se u početku ljudi žalili zbog toga (i van preduzeća,
nadležnim organima), ali to nikakvog pozitivnog efekta nije imalo. Čak šta
više, bili su kažnjavani – premeštani na
druge naplatne stanice, druga radna mesta, loše ocenjivan njihov rad,
finansijski kažnjavani…
PRIMER - NEKADAŠNJI Finansijski izveštaj, pre Cakovićeve renesanse i humanizma:
PRIMER - DANAŠNJI ''Finansijski'' izveštaj u kome nema ni jedne finansijske brojke. Ovo je u stvari Saobraćajna slika (broj naplaćenih vozila razvrstan po kategorijama i obliku naplate), što nikome od inkasanata uopšte nije bitno niti interesuje:
PRIMER Naredba kojom ''Finansijski'' izveštaj dobija ključnu podršku:
Na sve ovo treba dodati ogroman
piramidalni uticaj na dole (po hijerarhiji na niže), gde se od nižih karika
očekuje slepo izvršavanje naredbi. Ne treba zapostaviti konstantno uterivanje
straha od mogućnosti novčanog kažnjavanja, preraspodele na drugo neodgovarajuće
radno mesto ili ne retko otkaz ugovora o radu (pa ti dokazuj svoju nevinost na
sudu, gde je poznata brzina i cena postupka).
U atmosferi straha i nesigurnosti
ostvareni sistem naplate putarine beleži vanredno dobre rezultate – nema
orga.krađe, konstantno smanjenje neuparenja naplatnih kartica i ostvarivanje
VIŠKOVA (?!) Kakav napredak, kakav organizovani sistem! Kakav poraz HUMANIZMA u
odnosu prema radnicima !!! – Radnik (računopolagač) na kraju svoje smene ne zna
za koliko ga kasa duži !!!! To je van zdrave pameti, ili potpuno logično i idealna
podloga za one koji žele da mešetare!
Inkasanti su uglavnom odustali od borbe za
svoja prava, jer je sindikat (koji bi trebao da zastupa njihova prava) na strani
poslodavca (uzroke treba tražiti u privilegijama predsednika sindikata), a
državni organi nemaju snage (a često ni volje) da se izbore sa raznim političkim pritiscima ili
zakonskim barikadama.
Međutim, sem ovog bloga postoje još neki koji uporno odbijaju da pognu glavu i hvale Carevo novo odelo - 1 , ..
Нема коментара:
Постави коментар